Ny studie viser
- Tilrettelegging er mot sin hensikt
Mange elever slipper å utføre aktiviteter de opplever som ubehagelige på skolen. Forskning viser at unngåelse øker angsten.

- Det er bekymringsfullt at skolen i så stor grad legger til rette for at elever får slippe det som de frykter og at det ofte ikke finnes en plan for hvordan elever skal mestre det som de frykter, sier Åshild Tellefsen Håland.
I artikkelen «School Anxiety Accommodation in Youth: Prevalence and Patterns Among Teachers» av Åshild Tellefsen Håland og Thomas B. Bertelsen ved Sørlandet sykehus viser de hvordan lærere i stor grad tilrettelegger slik at elever slipper aktiviteter som de er redd for.
Dette kan for eksempel være muntlige framføringer, eller at de får gå ut av klasserommet når de kjenner seg engstelige.
Lærere legger til rette for unngåelse
Dette er den første studien i Norge og internasjonalt som undersøker hvordan lærere generelt forholder seg til elever som ønsker å slippe aktiviteter i skolen som de frykter.
De få studiene som er gjort på dette tidligere har kun undersøkt hvordan lærere forholder seg til elever som allerede har fått en angstdiagnose.
Studiens hovedmål var å undersøke omfang av uhensiktsmessig tilrettelegging i grunnskolen for engstelige elever.
Forskerne ønsket også å få mer kunnskap om hvilken type tilrettelegging lærere konkret bruker i skolehverdagen. Studien ble gjennomført i Kristiansand hvor 243 av 1200 lærere i grunnskolen svarte på 35 spørsmål om tilrettelegging for engstelige elever.
Ifølge kartleggingen bruker 71 prosent av lærerne minst en type tilrettelegging ofte eller svært ofte.
- I gjennomsnitt brukte lærerne 3,6 typer tilrettelegginger
- Kun 27 % svarer at de i stor grad har laget en plan for hvordan elever kan mestre situasjoner på skolen som gir angst.
- Det som er aller best dokumentert når det gjelder å mestre angst er å utsette seg for situasjoner som vekker angst. Skolen gjør per i dag ofte det motsatte av det som er anbefalt ved at de tilrettelegger for unngåelse. Denne type tilrettelegging bidrar ikke til å gjøre barn mer robuste. Mye forskning viser at unngåelse øker angsten, sier Tellefsen Håland.