Skolen - vold, overgrep og omsorgssvikt
Skolen skal gi alle elever et trygt og inkluderende læringsmiljø.
Hva gjør vi?
Skolen skal gi alle elever et trygt og inkluderende læringsmiljø, og følge opp når det er bekymring for en elevs trivsel, utvikling eller psykiske helse. Skolen er ikke en behandlingsinstans, men skal sette inn tiltak i skolehverdagen og samarbeide med foresatte og andre tjenester for å sikre at eleven får riktig hjelp.
Hva ser vi etter?
Ansatte i skolen følger med på tegn som kan tyde på at noe er galt, for eksempel:
- manglende trivsel, sosial tilbaketrekking eller endret atferd
- tristhet, sinne eller store humørsvingninger
- selvskading eller selvmordstanker
- uro, konsentrasjonsvansker eller faglige vansker som ikke samsvarer med evnene
- dårlig hygiene, manglende klær eller utstyr
- somatiske plager som kvalme eller svimmelhet
- blåmerker, skader eller fortellinger som gir grunn til bekymring.
Når bør du være ekstra oppmerksom?
Du bør reagere dersom en elev viser vedvarende tegn på mistrivsel, eller når du mistenker vold, overgrep eller omsorgssvikt.
- Lav terskel for bekymring gjelder særlig for yngre barn, fordi tegnene ofte er mindre tydelige.
- Ved mistanke om pågående vold, overgrep eller omsorgssvikt i hjemmet, skal skolen ta kontakt direkte med barnevern eller politi uten å informere foresatte først.
Tiltak og oppfølging
Skolen kan bidra gjennom:
- pedagogiske tiltak
- god klasseledelse og organisering av undervisningen
- samtaler med eleven og oppfølging i skolehverdagen
- tett dialog med foresatte
- kontakt med PPT ved behov for vurdering og tilrettelegging
- utarbeidelse av individuell opplæringsplan (IOP) dersom PPT anbefaler spesialundervisning.
Tiltakene skal evalueres jevnlig i samarbeid med eleven, foresatte og andre relevante instanser.
Samarbeid med andre
Skolen samarbeider med helsesykepleier, PPT, barnevern, fastlege, BUP og andre tjenester etter behov.
- Observasjoner fra skolen er ofte viktige bidrag i kartleggingen av barnets vansker.
- Ved bekymring for psykisk helse kan skolehelsetjenesten eller kommunal psykisk helsetjeneste kobles inn.
- Ved alvorlig bekymring har skolen ansvar for å varsle barnevernet eller politiet.
- Elever med langvarige og sammensatte behov har rett på individuell plan og koordinator.