Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

PPT - vold, overgrep og omsorgssvikt

PPT samarbeider med barnehager og skoler for å skape et inkluderende og tilrettelagt tilbud til barn og elever som trenger ekstra støtte. De bidrar både i det forebyggende arbeidet og når det er bekymring for et barns utvikling eller læring.

PPT gjør sakkyndige vurderinger for å avklare behovet for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller individuelt tilrettelagt opplæring i skolen. Rollen er forankret i barnehageloven og opplæringsloven

Hva ser vi etter?

Vanlige årsaker til henvisning er:

  • Oppmerksomhetsvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Fagvansker

Slike utfordringer kan noen ganger henge sammen med at barnet har vært utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt. PPT vurderer både barnets styrker, utfordringer og behov, og hvordan barnehage- eller skolemiljøet påvirker barnet.

Når bør vi handle umiddelbart?

Hvis PPT under kartlegging avdekker mistanke om pågående vold, overgrep eller omsorgssvikt, skal de:

  • Vurdere alvorlighetsgraden og behov for sikringstiltak
  • Følge kommunens rutiner for avdekking
  • Kontakte barnevern eller politi uten å informere foresatte først dersom mistanken gjelder dem
  • Alltid involvere barnet/ungdommen i prosessen

Kartlegging og oppfølging

PPT kartlegger både barnet/ungdommen og miljøet rundt. Dette kan innebære:

  • Samtaler med barnet/ungdommen om styrker, utfordringer og behov
  • Informasjon fra foresatte, barnehage/skole og skolehelsetjeneste
  • Observasjon av barnehage- og skolemiljø, inkludert trygghet og struktur
  • Vurdering av utviklingsnivå, sosiale og emosjonelle vansker
  • Samtykke fra foresatte (eller ungdom over 15 år) før opplysninger hentes inn fra andre instanser

På bakgrunn av kartleggingen vurderer PPT om barnet/ungdommen trenger spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring.

Tiltak tjenesten kan sette inn

Aktuelle tiltak fra PPT kan være:

  • Sakkyndig vurdering som kan føre til enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp eller tilrettelagt opplæring
  • Veiledning til barnehage/skole om hvordan de kan tilrettelegge miljø og undervisning
  • Veiledning til barnet/ungdommen og foresatte
  • Kompetanseheving for ansatte i barnehage og skole om hvordan traumer og belastninger påvirker læring og utvikling
  • Oppfølging ved skolefravær i tråd med kommunale rutiner

Tiltakene skal evalueres jevnlig i samarbeid mellom barnehage/skole, foresatte og eventuelt andre instanser. Barnet/ungdommen bør selv delta i evalueringen.

Samarbeid med andre tjenester

PPT samarbeider tett med barnehager og skoler, men kan også kobles sammen med:

  • Helsestasjon og skolehelsetjeneste
  • Psykisk helsetjeneste
  • Barneverntjenesten
  • Fastlege, fysioterapi og ergoterapitjeneste
  • ABUP - spesialisthelsetjenesten

Ved behov deltar PPT i samarbeidsmøter og bidrar til felles planer for oppfølging. Barn og ungdom som trenger langvarige og koordinerte tjenester, har rett til individuell plan (IP) og koordinator – i samarbeid med koordinerende enhet.

 

PPTs rolle og samarbeid med barnehager og skoler PPT samarbeider med barnehager og skoler i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende barnehage/opplæringstilbud til barn/elever som kan ha behov for tilrettelegging. Ved bekymring for et barns eller en elevs utvikling eller læring kan saken drøftes med PPT før det eventuelt blir en formell sak. I henviste saker skal PPT gjøre en sakkyndig vurdering

av behovet for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller individuelt tilrettelagt opplæring i skolen. PPTs rolle er forankret i barnehageloven og opplæringsloven.

Kartlegging i PPT

PPT er ikke en primær hjelpetjeneste ved vold, overgrep eller omsorgssvikt. Barnehagen/skolen kan be om bistand fra PPT dersom barnets/elevens vansker påvirker lek, utvikling og samspill i barnehagen eller opplæringssituasjonen i skolen. Vanlige henvisningsgrunner til PPT, som oppmerksomhetsvansker, sosiale og emosjonelle vansker og fagvansker, kan også ha bakgrunn i at barnet har vært utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt.

Dersom kartleggingen i PPT avdekker informasjon om vold, overgrep eller omsorgssvikt, må PPT sammen med barnehagen/skolen vurdere omfanget og alvorlighetsgraden av belastningene, samt behovet for sikringstiltak for å beskytte barnet/ungdommen. I slike tilfeller skal man følge kommunens rutiner for avdekking og kartlegging av vold, overgrep og omsorgssvikt. Saken kan diskuteres anonymt med kollegaer, eller med personopplysninger dersom loven gir hjemmel for det. Hvis det er grunn til å tro at barnet/ungdommen utsettes for omsorgssvikt, vold eller overgrep i nære relasjoner, skal barnevern eller politi kontaktes uten å informere foresatte først. Barnet/ungdommen bør alltid involveres.

Kartlegging knyttet til sakkyndig vurdering

  • I samtale med barnet/ungdommen forsøker man å få frem faglige og sosiale styrker, utfordringer, opplevelse av behov og ønske om hjelp.
  • Innhenting av informasjon fra barnehage/skole gjennom samtaler og pedagogisk rapport.
  • Foresattes vurdering av barnets/ungdommens behov.
  • Kartlegging av barnets/ungdommens generelle utvikling og utviklingsnivå, samt eventuelle sosioemosjonelle vansker.
  • Innhenting av opplysninger fra skolehelsetjenesten eller andre relevante tjenester i kommunen eller spesialisthelsetjenesten med samtykke fra foresatte eller ungdom over 15 år.

Kartlegging av barnehage- og skolemiljø

  • Kartlegging av system, miljø og omgivelser.
  • Gjennom observasjon og samtale vurderer PPT barnehage-/klassemiljø. Her følges kommunale rutiner.
  • Vurdering av trygghet og struktur.

Basert på kartleggingen skal PPT først og fremst vurdere om miljøet barnet eller ungdommen befinner seg i påvirker barnet eller ungdommens utfordringer.

Tiltak ved psykiske reaksjoner etter kjente traumer eller belastninger

PPTs rolle er å støtte barnehagen og skolen i tilretteleggingen av barnehagetilbudet og opplæringssituasjonen for barn og ungdom med særskilte behov. PPT skal bistå barnehagen/skolen med kompetanse- og organisasjonsutvikling dersom enheten ber om dette, jf. barnehageloven og opplæringsloven.

Dersom PPT i en sakkyndig vurdering konkluderer med at barnet/ungdommen har behov for spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring skal det fattes enkeltvedtak, og

barnehagen/skolen skal utarbeide en plan for tilretteleggingen. PPT kan gi veiledning både i enkeltsaker og på systemnivå.

Andre aktuelle tiltak fra PPT

  • Veiledning til barnehagen/skolen om hvordan de skal legge til rette for et godt utviklingsmiljø i barnehagen og skolen, i henhold til barnehageloven og opplæringsloven.
  • Veiledning til barnet/ungdommen og foresatte.
  • Veiledning til barnehagen og skolen på systemnivå for å sikre forståelse for hvordan belastninger og traumer påvirker utvikling og læring, samt hvordan barnet/ungdommen skal møtes på en god måte.
  • Ved eventuelt skolefravær skal kommunale rutiner følges.
  • Tiltakene bør evalueres jevnlig. Evalueringen kan ofte gjennomføres av barnehagen/skolen og foresatte, eventuelt i samarbeid med andre involverte instanser. PPT deltar i evalueringen ved behov. Barnet/ungdommen bør være delaktig i vurderingen av egen trivsel, læring og utvikling.

Henvisning til andre tjenester

Ved psykiske helseplager bør barnehagen/ skolen drøfte med foresatte om det er behov for videre oppfølging fra andre kommunale instanser som helsestasjon og psykisk helsetjeneste. Ved mistanke om mer alvorlige psykiske helseplager eller utviklingsforstyrrelser, er det fastlege, psykolog i kommunen eller barnevernstjenesten som vurderer om det er behov for henvisning til spesialisthelsetjenesten. Det er viktig at barnehagen lager en oppsummering av kartleggingen og tiltakene som er prøvd ut, og at denne sendes til fastlegen som vedlegg til henvisningen.

Samarbeid med andre tjenester

En av PPTs oppgaver er å støtte barnehagen og skolen i arbeidet med tilrettelegging for barn og unge med særskilte behov slik at de får et inkluderende, likeverdig og tilpasset barnehage- og opplæringstilbud. I det tverrfaglige samarbeidet kan PPT bistå med kompetanseheving og organisasjonsutvikling.

PPT kan ved behov samarbeide med tjenester som helsestasjon, skolehelsetjeneste, psykisk helsetjeneste, barnevernstjeneste, fastlege, fysioterapi- og ergoterapitjeneste og ABUP. Ved utredning i ABUP kan PPT etter samtykke dele saksopplysninger og delta i tilbakemeldingsmøter.

Ved flere involverte instanser er det viktig å lage en felles plan for oppfølgingen. PPT kan delta i samarbeidsmøter rundt barnet/ungdommen etter behov. Barn og ungdom som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har en lovfestet rett til individuell plan (IP) og koordinator.

Les mer om dette hos koordinerende enhet

 

 

 

 

Sist oppdatert 16.09.2025