PPT - vold, overgrep og omsorgssvikt
PPT samarbeider med barnehager og skoler for å skape et inkluderende og tilrettelagt tilbud til barn og elever som trenger ekstra støtte. De bidrar både i det forebyggende arbeidet og når det er bekymring for et barns utvikling eller læring.
PPT gjør sakkyndige vurderinger for å avklare behovet for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller individuelt tilrettelagt opplæring i skolen. Rollen er forankret i barnehageloven og opplæringsloven
Hva ser vi etter?
Vanlige årsaker til henvisning er:
- Oppmerksomhetsvansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Fagvansker
Slike utfordringer kan noen ganger henge sammen med at barnet har vært utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt. PPT vurderer både barnets styrker, utfordringer og behov, og hvordan barnehage- eller skolemiljøet påvirker barnet.
Når bør vi handle umiddelbart?
Hvis PPT under kartlegging avdekker mistanke om pågående vold, overgrep eller omsorgssvikt, skal de:
- Vurdere alvorlighetsgraden og behov for sikringstiltak
- Følge kommunens rutiner for avdekking
- Kontakte barnevern eller politi uten å informere foresatte først dersom mistanken gjelder dem
- Alltid involvere barnet/ungdommen i prosessen
Kartlegging og oppfølging
PPT kartlegger både barnet/ungdommen og miljøet rundt. Dette kan innebære:
- Samtaler med barnet/ungdommen om styrker, utfordringer og behov
- Informasjon fra foresatte, barnehage/skole og skolehelsetjeneste
- Observasjon av barnehage- og skolemiljø, inkludert trygghet og struktur
- Vurdering av utviklingsnivå, sosiale og emosjonelle vansker
- Samtykke fra foresatte (eller ungdom over 15 år) før opplysninger hentes inn fra andre instanser
På bakgrunn av kartleggingen vurderer PPT om barnet/ungdommen trenger spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring.
Tiltak tjenesten kan sette inn
Aktuelle tiltak fra PPT kan være:
- Sakkyndig vurdering som kan føre til enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp eller tilrettelagt opplæring
- Veiledning til barnehage/skole om hvordan de kan tilrettelegge miljø og undervisning
- Veiledning til barnet/ungdommen og foresatte
- Kompetanseheving for ansatte i barnehage og skole om hvordan traumer og belastninger påvirker læring og utvikling
- Oppfølging ved skolefravær i tråd med kommunale rutiner
Tiltakene skal evalueres jevnlig i samarbeid mellom barnehage/skole, foresatte og eventuelt andre instanser. Barnet/ungdommen bør selv delta i evalueringen.
Samarbeid med andre tjenester
PPT samarbeider tett med barnehager og skoler, men kan også kobles sammen med:
- Helsestasjon og skolehelsetjeneste
- Psykisk helsetjeneste
- Barneverntjenesten
- Fastlege, fysioterapi og ergoterapitjeneste
- ABUP - spesialisthelsetjenesten
Ved behov deltar PPT i samarbeidsmøter og bidrar til felles planer for oppfølging. Barn og ungdom som trenger langvarige og koordinerte tjenester, har rett til individuell plan (IP) og koordinator – i samarbeid med koordinerende enhet.