Barnehage - vold, overgrep og omsorgssvikt
Barnehagen skal gi alle barn et inkluderende og trygt tilbud der de kan leke, lære og utvikle seg. I arbeidet med psykisk helse har barnehagen en viktig rolle i å oppdage tidlige tegn på at et barn kan ha psykiske vansker eller utfordringer i utviklingen.
Hva gjør vi?
Barnehagen skal gi alle barn et trygt og inkluderende tilbud der de kan leke, mestre, lære og utvikle seg. Ansatte i barnehagen har en nøkkelrolle i å oppdage tidlige tegn på mistrivsel eller bekymring for barnets psykiske helse og utvikling. Barnehagen er ikke en behandlingsinstans, men skal samarbeide med foresatte og relevante hjelpetjenester for å sikre at barnet får riktig hjelp.
Hva ser barnehagen etter?
Tegn som kan gi grunn til bekymring er blant annet:
- manglende trivsel, sosial tilbaketrekking eller samspillsvansker
- forsinket utvikling eller tap av ferdigheter
- emosjonelle vansker som store humørsvingninger, tristhet eller sinne
- uro, konsentrasjonsvansker eller utagering
- ukritisk atferd overfor fremmede
- kroppslige plager (kvalme, svimmelhet) uten medisinsk forklaring
- synlige skader eller blåmerker
- foresatte som virker negative, fraværende eller i konflikt med barnet
- barnet mangler klær eller utstyr over tid.
Jo yngre barnet er, desto mindre tydelige kan tegnene være. Derfor skal barnehagen ha lav terskel for bekymring.
Når bør barnehagen handle umiddelbart?
- Ved mistanke om pågående vold, overgrep eller omsorgssvikt i hjemmet skal barnehagen kontakte barnevern eller politi direkte, uten å informere foresatte først.
- Barnets sikkerhet er alltid førsteprioritet.
- Saken kan diskuteres anonymt med kollegaer eller med personopplysninger dersom loven gir hjemmel.
Kartlegging og oppfølging
Når det er generell bekymring for barnets trivsel eller utvikling, bør barnehagen:
- snakke med foresatte i en undringssamtale og be om samtykke til videre kartlegging
- observere barnet i lek og samspill
- snakke med barnet på en trygg og fortrolig måte, eventuelt ved bruk av «Snakkmedbarn.no» eller «Jeg vil vite»
- drøfte saken internt eller anonymt med barnevernet/konsultasjonsteam ved behov.
Etter kartleggingen vurderes:
- barnets utvikling og belastninger
- behov for tiltak i barnehagen eller videre oppfølging fra andre instanser.
Tiltak barnehagen kan sette inn
- tett oppfølging for å gi trygghet og tilhørighet
- forsterke pedagogiske tiltak for trivsel og inkludering
- bruke trygghetssirkelen for å styrke barnets tilknytning til personalet
- samtaler og veiledning med foresatte
- jobbe med følelser og regulering i barnegruppen
- tilrettelegging rundt barnet ut fra behov
- kontakte PPT for råd, kartlegging og vurdering av tiltak
- bidra i utarbeidelse og oppfølging av spesialpedagogisk hjelp dersom PPT anbefaler dette.
Tiltak skal alltid evalueres jevnlig sammen med foresatte, og eventuelt med andre tjenester.
Samarbeid med andre tjenester
Barnehagen samarbeider ofte med:
- PPT (sakkyndig instans for spesialpedagogisk hjelp)
- helsestasjon og kommunal psykisk helsetjeneste
- barnevern ved bekymring for omsorgssituasjon
- fastlege eller psykolog i kommunen for henvisning til BUP
- fysio-/ergoterapitjeneste ved behov.
Barnehagen har en viktig rolle som observatør og tiltaksarena, og skal bidra med informasjon til andre instanser. Ved flere involverte tjenester skal det lages en felles plan for oppfølging.
Barn med langvarige og sammensatte behov har rett til individuell plan (IP) og koordinator, og barnehagen skal bidra i ansvarsgrupper og overgangsmøter (f.eks. ved skolestart).