Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

PPT - bekymring for barn 0-6 år

Vi hjelper barn som trenger ekstra støtte.

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) samarbeider med barnehager om forebygging og tidlig innsats, og er en viktig rådgivende instans for barn med særskilte behov. Ved bekymring for utviklingen til et barn kan saken først drøftes med PPT uten at det opprettes en formell sak.

I saker der det foreligger henvisning, skal PPT gjøre en sakkyndig vurdering av behovet for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. PPTs rolle er hjemlet i barnehageloven.

Barn som ikke går i barnehage kan også ha rett til spesialpedagogisk hjelp. Ta kontakt med PPT dersom et barn under skolealder har behov for tidlig støtte i utvikling og læring.

Hva gjør vi?

  • Hjelper med å kartlegge barnets behov
  • Gir råd til barnehage og ansatte
  • Bidrar til at barnet får riktig hjelp og oppfølging

Dette ser vi etter

  • Språklige, motoriske eller kognitive utviklingsvansker.
  • Sosial tilbaketrekning, emosjonelle vansker eller reguleringsvansker.
  • Vansker i lek, kommunikasjon og samspill.
  • Barnets ressurser og styrker.
  • Barnehagemiljøets påvirkning på barnet - trygghet, struktur, inkludering.

Når bør du være ekstra oppmerksom?

  • Når barnet viser vedvarende sosial tilbaketrekning eller utviklingsregresjon.
  • Ved manglende trivsel, lite initiativ eller vansker i samspill.
  • Når utviklingen ikke følger forventet mønster.
  • Hvis barnets vansker kan være reaksjoner på foresattes livssituasjon (psykiske/fysiske plager, rus, konflikter, økonomiske utfordringer).
  • Ved mistanke om vold, overgrep eller omsorgssvikt – skal barneverntjenesten varsles.

Slik jobber vi

  • Samtale med foresatte
  • Innhenter informasjon fra barnehage

Tiltak og oppfølging

  • Vi gir råd og veiledning til barnehagen og foresatte om aktuelle tiltak.
  • Ved behov for spesialpedagogisk hjelp utarbeider PPT en sakkyndig vurdering, og kommunen fatter vedtak.
  • Barnehagen lager en tilretteleggingsplan som evalueres og justeres jevnlig.
  • Tiltak evalueres i samarbeid med foresatte og eventuelle tjenester.
  • Dersom barnets vansker vedvarer, vurderes henvisning til andre instanser eller spesialisthelsetjenesten.

Samarbeid med andre

PPT samarbeider med:

  • Barnehage og foresatte
  • Helsestasjon
  • Kommunal psykisk helsetjeneste
  • Fastlege
  • BUP
  • Barneverntjenesten
  • Fysio- og ergoterapitjenesten
  • Habiliteringstjenesten
  • Statped

Ved flere involverte tjenester skal det lages en felles oppfølgingsplan. PPT kan delta i ansvarsgrupper og samarbeidsmøter. Barn med sammensatte behov har rett til individuell plan og koordinator.

PPTs rolle

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) samarbeider med barnehager om forebygging og tidlig innsats, og er en viktig rådgivende instans for barn med særskilte behov. Ved bekymring for utviklingen til et barn kan saken først drøftes med PPT uten at det opprettes en formell sak.

I saker der det foreligger henvisning, skal PPT gjøre en sakkyndig vurdering av behovet for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. PPTs rolle er hjemlet i barnehageloven.

Barn som ikke går i barnehage kan også ha rett til spesialpedagogisk hjelp. Ta kontakt med PPT dersom et barn under skolealder har behov for tidlig støtte i utvikling og læring.

Kartlegging ved bekymring for barn 0–6 år

Dersom det er bekymring for barnets psykiske helse eller utvikling, kan barnehagen be om bistand fra PPT til å kartlegge vanskene. PPT veileder barnehagen og samarbeider med foresatte for å vurdere videre kartlegging og tiltak.

Små barn kan vise subtile symptomer og likevel være i risiko for skjevutvikling. Det skal derfor være lav terskel for bekymring. Vær særlig oppmerksom på sosial tilbaketrekning over tid, som er et alvorlig symptom og kan være grunnlag for henvisning til andre instanser, inkludert spesialisthelsetjenesten.

Vansker hos barnet kan også være reaksjoner på foresattes situasjon, som:

  • Psykiske eller fysiske helseproblemer
  • Rusavhengighet
  • Økonomiske utfordringer
  • Arbeidsledighet
  • Konflikter i hjemmet

Det er viktig å ha et helhetlig perspektiv og vurdere barnets vansker i lys av familiesituasjonen og den psykososiale konteksten.

Dersom det er grunn til å tro at barnet utsettes for omsorgssvikt, vold eller overgrep, skal barnehagen sende bekymringsmelding til barneverntjenesten. Se forløp for vold, overgrep og omsorgssvikt.

Kartlegging knyttet til sakkyndig vurdering

PPT kan bidra med å

  • Samtale med foresatte om barnets utviklingshistorie og oppvekstforhold.
  • Innhente opplysninger fra barnehage, helsestasjon og andre relevante tjenester (krever samtykke fra foresatte).
  • Kartlegge barnets utvikling, bl.a.:
    • Milepælsutvikling
    • Emosjonell utvikling
    • Kognitiv utvikling og språk
    • Atferd og symptombilde
    • Barnets ressurser og styrker

Observasjon i barnehagen

  • Lek og samspill
  • Tegn på:
    • Manglende trivsel / sosial tilbaketrekning
    • Språklige og motoriske vansker
    • Samspill- og kommunikasjonsvansker
    • Reguleringsvansker (mat, søvn, kontakt, uro)
    • Emosjonelle vansker
    • Manglende lekeferdigheter

Kartlegging av barnehagemiljøet

  • System, struktur og omgivelser
  • Trygghet, relasjoner og det psykososiale miljøet

Ut fra kartleggingen vurderes barnets utvikling, og om vanskene påvirker lek, samspill og læring. PPT oppsummerer funnene sammen med barnehagen og foresatte, og det avtales aktuelle tiltak.

Tiltak ved bekymring for barn 0–6 år

PPT støtter barnehagen med å tilrettelegge det pedagogiske tilbudet for barn med særskilte behov. PPT kan også bistå med kompetanseheving og organisasjonsutvikling etter forespørsel, jf. barnehageloven.

Dersom en sakkyndig vurdering viser behov for spesialpedagogisk hjelp, fatter kommunen vedtak, og barnehagen skal lage en plan for tilretteleggingen.

PPT kan bidra med

  • Veiledning i enkeltsaker
  • Rådgivning på systemnivå
  • Evaluering av tiltak sammen med barnehagen og foresatte
  • Justering av planer i tråd med barnets utvikling og behov

Dersom barnets vansker vedvarer, skal barnehagen informere foresatte og eventuelt andre hjelpetjenester som er involvert.

Henvisning til andre tjenester

Ved behov for ytterligere oppfølging kan barnehagen og PPT, i samråd med foresatte, ta kontakt med andre kommunale tjenester. Det kreves samtykke.

Ved mistanke om alvorlige psykiske helseplager eller utviklingsforstyrrelser, skal henvisning til spesialisthelsetjenesten gjøres av lege eller psykolog. Det anbefales at barnet får en somatisk vurdering hos fastlege eller helsestasjonslege før henvisning.

Henviser kan be om informasjon fra PPT, f.eks. hvordan vanskene kommer til uttrykk i barnehagen. En eventuell sakkyndig vurdering kan legges ved henvisningen.

Samarbeid med andre tjenester

PPT skal bidra til at alle barn får et tilpasset, inkluderende og likeverdig barnehagetilbud. I tverrfaglig samarbeid kan PPT bistå med:

  • Veiledning og kompetanseheving
  • Organisasjonsutvikling

PPT samarbeider ved behov med

  • Helsestasjon
  • Kommunal psykisk helsetjeneste
  • Fastlege
  • BUP
  • Barneverntjeneste
  • Fysio- og ergoterapitjeneste
  • Habiliteringstjeneste
  • Statped
  • Spesialpedagoger

Ved utredning eller behandling i spesialisthelsetjenesten bør PPT delta i tilbakemeldingsmøter.

Dersom flere instanser er involvert, skal det lages en felles plan for oppfølgingen. PPT kan delta i samarbeids- og ansvarsgruppemøter etter behov.

Barn med behov for langvarige og koordinerte tjenester har rett til individuell plan og koordinator. Les mer hos kommunens koordinerende enhet.

Sist oppdatert 09.10.2025