Ikon

Ressurspakke for kommune

Barn som pårørende-arbeid

Ressurspakken har til hensikt å styrke kommuner i deres arbeid med barn og familier som opplever helseutfordringer, samt å sikre likeverdige tjenester uavhengig av hvilken kommune barna vokser opp i.

BarnsBeste har i samarbeid med sitt nettverk for barn som pårørende-arbeid i kommuner utarbeidet en ressurspakke med relevante verktøy. Hensikten er å øke kunnskap, kompetanse og samhandling rundt barn som pårørende og etterlatte.

Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som berører barn. Barn har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal tillegges vekt i overensstemmelse med deres alder og utvikling.

1.0 Hensikt

Barn er pårørende når foreldre eller søsken opplever helseproblemer. Helseproblemene kan være psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom eller skade. Barn er etterlatte når foreldre eller søsken dør.

Retningslinjen skal:

  • sikre at kommunen har systemer for oppfølging av barn som pårørende og etterlatte, jfr. Helsepersonell loven § 10 a og b.
  • bidra til at barn og søsken av psykisk syke, rusmiddelavhengige og alvorlig somatisk syke eller skadde får informasjon, støtte og oppfølging.
  • bidra til at barn og søsken til tjenestemottakere som dør får informasjon, støtte og oppfølging.

1.1 Gjelder for 

Kommunens ledelse og helsepersonell i helse og omsorgstjenester.

Bør også gjelde for: ansatte i tjenester og sektorer som er involvert i oppfølging av barn, unge og familier.

 

1.2 Bakgrunn

Ivaretagelse av barn som pårørende og etterlatte er en del av kommunens helsetjenester samt sentralt i forbyggende helsearbeid. Retningslinjene skal bidra til:

  • barns rett til å bli inkludert, informert og hørt ved helseproblemer og død i familien.
  • at barn ikke utvikler egne utfordringer som følge av foreldres/søskens helseproblemer/død.
  • fremme barnas helse, livskvalitet og trivsel.

 

1.3 Roller og ansvar

Kommunen må sikre at det finnes systemer for samhandling på tvers av tjenester, og som gir ansatte kjennskap til sin og andres rolle.

1.3.1 Kommunens ledelse skal sørge for at:

  • arbeidet med barn som pårørende og etterlatte inngår i aktuelle planer, rutiner, retningslinjer og kompetanseplaner både på individ-, tjeneste- og systemnivå.
  • noen ansatte har dybdekunnskap om barn som pårørende og etterlatte.
  • koordinering av barn som pårørende-arbeidet er satt i system ved for eksempel å legge ansvar og kompetanse til spesifikke funksjoner.
  • helsepersonell og ansatte i aktuelle velferdstjenester har nødvendig kompetanse om barn som pårørende og etterlatte.
  • kommunen jevnlig evaluerer og korrigere kommunens arbeid med barn som pårørende og etterlatte.
  • ivaretakelse av barn som pårørende og etterlatte inngår i samarbeid og samhandling mellom aktuelle velferdstjenester og tjenestenivå.

 

1.3.2 Koordinering av barn som pårørende-arbeidet bør sikre:

  • råd og innspill til kommunens forbedrings- og kvalitetsarbeid
  • råd og innspill til kompetansearbeid for helsepersonell
  • oversikt over lokale støttetilbud til barn som pårørende
  • råd og innspill i samhandlingsarbeid i egen tjeneste og med andre velferdstjenester

 

1.3.3 Helsepersonell skal:

  • ha grunnleggende kompetanse i barn som pårørende arbeid
  • avklare om tjenestemottaker har barn eller søsken under 18 år
  • sørge for at barnas behov kartlegges, ivaretas og dokumenteres 

 

Vedlegg

Egenregistrering: kommuneprofil på barn som pårørende-arbeid

Kompetanseplan for kommunen

2.0 Hensikt

Helsepersonell må ha kunnskap om hvordan:

  • avklare om tjenestemottaker har barn eller søsken under 18 år
  • vurdere barnas behov for informasjon, støtte og oppfølging

Samtykke, skriftlig eller muntlig, fra tjenestemottaker må innhentes der man skal samarbeide med barn, andre omsorgspersoner eller tjenester.

Ved usikkerhet om barns trygghet, liv eller helse; se rutine for bekymringsmelding til barneverntjenesten (lenke til kommunens egne prosedyrer om melding til barneverntjeneste).

2.1 Identifiser om tjenestemottaker har barn eller søsken under 18 år

Det skal avklares om tjenestemottaker har barn eller søsken under 18 år.

Når tjenestemottaker har barn eller søsken under 18 år skal følgende avklares for hvert barn:

  • Barnets navn, fødselsdato og bosted, språk, eventuelt landbakgrunn, botid i Norge og behov for tolk
  • Tjenestemottakerens relasjon til barnet; foreldreansvar, daglig omsorg, samværsrett eller søskenrolle

Se pårørendeveilederen for mer informasjon om fremgangsmåte

2.2 Avklar barnas situasjon og behov 

Når tjenestemottaker har barn eller søsken under 18 år skal det så snart som mulig snakkes med tjenestemottaker eller andre omsorgspersoner for å avklare følgende:

  • Hvilken informasjon har barnet fått om innleggelsen, behandlingen og/eller sykdommen?
  • Hvordan ivaretar tjenestemottaker eller andre omsorgspersoner barnets behov for informasjon, støtte og trygghet?
  • Hvordan er barnets hverdagsliv ivaretatt med hensyn til struktur, rutiner og aktiviteter?
  • Har barnet oppgaver i hjemmet eller overfor den som er syk, som burde vært utført av voksne?

Når barnets situasjon tilsier det, skal barnets behov for informasjon og oppfølging avklares og vurderes. Dette gjøres i samtale med tjenestemottaker/bruker, foreldre eller andre omsorgspersoner. I tråd med alder og modenhet skal det etterspørres hva barnet selv sier det har behov for. Barnet kan tilbys å være med i samtalen, eller tilbys en egen samtale med helsepersonell etter samtykke fra tjenestemottakeren/brukeren.

Hvis det vurderes at barnet har tilstrekkelig informasjon og oppfølging, avsluttes avklaringen og vurdering dokumenteres i tjenestemottakerens/brukerens journal.

Ved lengre oppfølgingsforløp må barnets situasjon og behov vurderes jevnlig for å sikre om barnets behov er endret.

Se pårørendeveilederen for mer informasjon om fremgangsmåte

2.3 Veiledning og hjelp til familien

Når det er nødvendig for å ivareta barnets behov, skal det snakkes med tjenestemottaker/bruker, foreldre eller andre omsorgspersoner om veiledning og hjelp til å støtte barnet.

I samarbeid med tjenestemottaker/bruker, foreldre eller andre omsorgspersoner skal det vurderes og avtales hvilke tiltak som skal gjennomføres for å støtte barnet og familien.

Aktuelle tiltak er:

  • snakk med foreldre om hvordan de kan støtte barnet
  • snakk med foreldre om hvordan de kan snakke med barnet om helseutfordringer og behandling
  • snakk med foreldre om barnets hverdag i barnehage, skole, fritidsaktiviteter og sosialt nettverk. 
  • gi barn som pårørende mulighet til å besøke foreldre/søsken på institusjonen
  • snakk med foreldre om å ivareta barn som er pårørende til søsken
  • tilby samtaler med barnet ved behov, etter samtykke fra foreldre
  • bidra til å sikre barn som pårørende nødvendig oppfølging i samarbeid med andre tjenester
  • gi familiene informasjon om aktuelle støttetiltak (link til kommunenes nettside med lokale tilbud)

Se pårørendeveilederen for mer informasjon om veiledning og hjelp til familien 

2.4 Ivaretakelse av barn som etterlatte etter foreldre eller søsken

Når foreldre eller søsken dør, eller forventes å skulle dø, skal det snakkes med tjenestemottaker/bruker, foreldre eller andre omsorgspersoner for å avklare barnets behov for informasjon og oppfølging.

Det bør:

  • gis generelle råd om barn og sorg
  • tilbys hjelp til hvordan foreldre eller andre omsorgspersoner kan snakke med barn
  • gis informasjon om aktuelle støttetiltak (link til kommunenes nettside med lokale tilbud)
  • gis bistand til å kontakte tjenester i hjemkommune, som barnehage, skole, helsestasjon eller skolehelsetjeneste.

Les om ivaretakelse av barn som etterlatte i pårørendeveilederen. 

 

Vedlegg

Flytskjema

E-læringskurs om barn som pårørende – For helse- og omsorgspersonell i kommunen (kslaring.no)

10 tips for å hjelpe foreldre/foresatte med livsforkortende sykdom til å samtale med barna sine

SNAKKETØYET (snakketoyet.no)

Barn og unge i sorg  E-læring

3.0 Hensikt

Kommuner bør ha en tilgjengelig oversikt på sine nettsider over lokale støttetilbud for pårørende. Tilbudene bør gjøres kjent for pårørende og personell, herunder fastlegene, og oversikten bør oppdateres jevnlig.

3.1 Innhold

Oversikten bør inneholde informasjon om hvem som er barn som pårørende og hvordan man best kan støtte barna, samt oversikt over hvilke tilbud kommunen har og hvem som kan støtte familien.

3.2 Forslag til innhold på kommunens nettside

Barn og unge påvirkes på ulike måter når noen i familien strever. Åpenhet og forutsigbarhet er viktig for at barn som er pårørende får mulighet til å leve gode liv.

Det er mange årsaker til at barn er pårørende eller at hverdagen blir vanskelig. ​ Det kan være forhold i familien som:

  • psykisk sykdom, fysisk sykdom eller skade
  • misbruk av alkohol eller rusmidler
  • når noen av de nærmeste dør
  • samlivsbrudd
  • store økonomiske utfordringer
  • å være vitne til vold i familien
  • forelder som sitter i fengsel

3.2.1 Hva kan dere gjøre selv?

Generelle råd til foreldre om hvordan de kan støtte barna:

  • Sørg for forutsigbarhet og trygghet ved å fortelle barnet hva som skjer.
  • Oppretthold hverdagsrutinene så langt det lar seg gjøre.
  • Vær tilgjengelig, åpen og inkluderende, la barnet ta del i fellesskapet.
  • Prøv å sette deg inn i hvordan barnet forstår situasjonen.
  • Ikke press barnet til å snakke.
  • Prioriter tid med barnet og gjør ting sammen med barnet.
  • Vis at det er greit at søsken reagerer forskjellig på det som skjer.
  • Legg til rette for positive opplevelser med jevnaldrende.
  • Innhent støtte fra andre voksne personer ved behov

3.2.2 Slik jobber vi med barn som pårørende i vår kommune

I vår kommune ønsker vi at alle barn og unge som er pårørende skal inkluderes og få rett til å uttale seg om eget behov for støtte. Dette ivaretas ved at ansatte kan veilede foreldre, ha samtale med barnet og vise til aktuelle støttetilbud. 

Velferdstjenestene i vår kommune skal sørge for at barn og unge som trenger det, får rett hjelp til rett tid. Tjenestene skal jobbe sammen for å styrke barnas samlede oppvekst- og læringsmiljø.

Ved spørsmål, ta kontakt med: adresse til aktuell instans som kan hjelpe familien videre.

Kontaktinformasjon

Mary-Ann Esperaas, fagrådgiver
mary-ann.esperaas@sshf.no
mobil (+47) 95 98 71 59

Sist oppdatert 01.10.2024